Här kan du följa Haninge kommuns badbloggare när de provar olika stränder och badplatser runt om i vår härliga natur och skärgård!

onsdag 6 juli 2016

Tyresta by - Bylsjön

Ta ett dopp och njut av den grönskande naturen

Idag hade vi vägarna förbi Tyresta by och dit tog vi oss hela vägen med den uppvärmda bussen 834. Väl framme påbörjade vi en vacker promenad mot Bylsjön som var dagens huvudsakliga mål. För er som aldrig besökt Tyresta Naturreservat förut så finns det tydliga vägbeskrivningar på plats som leder till fler långa promenadstigar som tar en fram till andra sjöar, grill- och tältplatser samt självaste Tyresta by med café, museum, raststuga samt toaletter. Promenaden mot Bylsjön bestod av en lite bredare grusväg som var omringad av fin skog och grönska. Efter 2 km var vi framme vid en grillplats där det fanns badvänliga klippor som låg perfekt i solen. Från dessa tyckte vi att man lätt kunde ta sig i- och upp ur vattnet som var väl uppvärmt utav de senaste dagarnas värme. Även om vi tyckte att badplatsen var lättillgänglig så kan den vara knepig för barn i den minsta åldern eller andra som skulle ha svårigheter att ta sig i och upp ur vattnet utan hjälpmedel.

Här är några sköna bilder från badet (text fortsätter längre ner)

Efter vårt dopp stötte vi på ett trevligt par som var här på semester. Vi passade på att fråga dem vad de tyckte om plasten och de svarade att de gillade de promenadvänliga stigarna, de gröna träden, de friska gräset, den blåa himlen, det blänkande vattnet och framförallt att lyssna på de kvittrande fåglarna i den stillsamma miljön. Vi kunde inget annat än att nicka och instämma till deras beskrivningar om platsen för det var precis så vi upplevde den.  :)

Därefter packade vi ihop och fortsatte vår promenad. På vägen möttes vi av en vacker utsikt och doften av den underbara naturen. Väl framme i Tyresta by var vi svettiga och varma och önskade nästan att vi kunde hoppa in i sjön igen. "Det är därför det är så praktiskt att bada i Bylsjön en varm sommardag för att oavsett om man tar sig hit med bil, cykeln, buss eller om man går så blir man varm och badsugen" sa Maija när vi stod i kön för att köpa en avsvalkade glass. Efter det gick vi till busstationen som låg ganska nära caféet och åkte hem.

Vi knäppte några foton under promenaden och här ser ni dem. På den andra bilden kan ni se platsen som vi badade ifrån och som ni ser var den inte jättestor men alldeles lagom.

För att åka till Tyresta by så tar man buss 834 mot Svartbäcken - Tyresta by och hoppar av på den sista stationen, Tyresta by. Därefter är det lätt att navigera sig mot promenadstigarnas startpunkt och även vägskyltarna som redovisar hur långa stigarna är osv.
Det finns stora parkeringar för dem som vill köra hit, sök på SL för mer detaljerad information för just bil.